Vakantie Luxemburg 2018 deel 5 (Vianden)

Eindelijk eens heerlijk geslapen zeg! We kunnen er weer tegenaan vandaag. Maar wel spierpijn in mijn benen van al dat klimmen en klauteren en trappen lopen. Giovan heeft er ook een beetje last van. Rustig aan ontbeten. Gelukkig zijn alle winkels weer open en heeft Remco weer verse broodjes gehaald. Geen gekke dingen dit keer.

Rustig aan ontbeten. Gelukkig zijn alle winkels weer open en heeft Remco weer verse broodjes gehaald. Geen gekke dingen dit keer. Nou ja, ik vroeg wat aan Remco en Rem geeft als antwoord: “dat heb ik je gisteren ook al verteld” Zegt Mikayla: “maar mama heeft geen slecht geheugen hoor papa. Ze is gewoon in chillmodus! Dat hebben alle vrouwen soms nodig!!!” Hahaha geweldig, wat hou ik toch van onze kanjers💖💖

Rond 11.00 uur reden we naar Vianden. Dit kasteel moesten we de kinderen natuurlijk laten zien. Hier hebben we zo’n 10 jaar terug de zwaarden vandaan die bij ons in het halletje hangen. Remco is gek op die tijd van kastelen en ridders.

We parkeren onze auto aan de weg, waar we het kasteel goed vanaf de zijkant kunnen zien. Maar nu moesten we eerst helemaal naar beneden wandelen. Daarna weer heel stijl omhoog naar het kasteel. Dit voelen we wel even in onze benen. Eenmaal bij het kasteel eerst maar even in het restaurant wat gedronken. Remco mist zijn koffie ’s morgens😅.

Het kasteel is nog net zo mooi als toen. Met het mooie uitzicht op het dorp beneden. De kinderen vonden het prachtig. Ze leiden ons via de volgnummers door de gangen en wij vertellen hun de verhalen over vroeger. Waar ze vorig jaar nog overal spelletjes van maakten, zijn ze nu oprecht geïnteresseerd en dat maakt het zo leuk! We merken hierdoor dat ze een aardig sprongetje hebben gehad afgelopen jaar.

Vanuit het kasteel zagen we in de verte de kabelbaan. Hier moeten we natuurlijk ook in. Maar hoe komen we daar. We vonden een heel stijl bospaadje naar het centrum beneden. Eenmaal beneden zagen we eerst nog links een begraafplaats. Hier zijn we eerst even heen gewandeld. Wat zijn de begraafplaatsen hier toch altijd indrukwekkend…

Daarna terug over het bruggetje naar de kabelbaan. Er stond geen lange rij, maar wel allemaal Nederlanders. Was dus weer erg gezellig. Op de heenweg zat ik met Mikayla in een bakje en Giovan met papa. Mikayla vond het echt heel gaaf. Ik zag haar genieten. Boven werden er leuke foto’s gemaakt. Deze hebben we gekocht. Na even te hebben genoten van het mooie uitzicht gingen we weer naar beneden. Dit keer zat ik met Giovan in het bakje. Hij vindt het jammer dat wij niet samen op de foto staan kletst hij. Maar het uitzicht vindt hij super!!!

Beneden hebben we op een gezellig terras wat gedronken en wat lekkers gegeten. Voordat we onze tocht naar boven gingen maken naar de auto. Vanuit hier is dat wel heel hoog en zien we er een beetje tegenop.

We liepen langs de rivier de “Our” het dorp Vianden in. Gezellig een stukje gewandeld. Winkels bekeken. En voor ons zijn die huizen altijd zo leuk. Geen bakstenen. Zulke andere huizen als bij ons in Nederland in allerlei kleuren. Uiteindelijk viel de tocht omhoog wel mee. De straat liep schuin om hoog, maar door alles wat we zagen hadden we het niet eens zo door. We hoefden ook niet de hele omweg omhoog. Halverwege was er een trap de berg op naar de weg waar onze auto stond.

Het was ondertussen 16.15 uur. Nog te vroeg om naar de camping te gaan. Dus gingen we een stukje op de bonnefooi rijden. We vonden een uitkijktoren. Mikayla en Giovan hadden geen zin om weer trappen te lopen, dus die bleven wachten bij de auto. Eenmaal boven hadden we uitzicht op een een stuk van een gigantische bak met water. In dit reservoir zit zo’n 7,3 miljoen liter water. Maar waarom is ons niet helemaal duidelijk.

Dat we nog een stukje verder reden zagen we iets waar we in kunnen, wat te maken heeft met dat enorme reservoir boven. Buiten staan allemaal elektriciteitmasten. We liepen de tunnel in en lazen van alles over het reservoir met water. Hoe het is gebouwd. Wat ons koningshuis er mee te maken had en waarvoor het dient. Uiteindelijk kwamen we uit bij de controlekamer en we hadden uitzicht op de enorme machines waarmee ze doormiddel van al dat water boven groene stroom opwekken! Het was best wel interessant. Weer is wat anders als windmolens…

We reden nog een stukje verder. Maar over de brug zaten we in Duitsland. Hier zijn we teruggegaan naar de camping. Nog even wat boodschappen gedaan. Want we gaan heerlijk zelf eten klaar maken op onze skottelbrei. Het blijft leuk zo heerlijk primitief bezig zijn.

Na het eten waren de kids druk in de speeltuin met de anderen kinderen. Nog even leuke groepsfoto’s gemaakt voor in het fotoboek.

Remco en ik zaten heerlijk lui in onze visstoelen in het zonnetje te genieten van het prachtige uitzicht!!! Je hoort af en toe een koe loeien. In de verte zagen we een stuk of 6 roofvogels in het veld. Boven de bomen zweeft een luchtballon. Het mooie plaatje en de ultieme rust. We zien er allebei tegenop om morgen weer terug te moeten naar ons haastige leven in Nederland!!!

Er loopt een man voorbij die we vanmiddag alleen zagen eten in het restaurant op de camping. We raken ermee aan de praat. Hij is alleen een paar dagen op vakantie op zijn motor. Hij vertelt de prachtigste verhalen over zijn trektochten. Wij vertellen dat we ooit willen trekken in Ierland/Schotland, maar ook Noorwegen/Zweden. Ook daar is hij geweest en hij geeft ons veel informatie en kletst zo enthousiast dat we het liefst morgen de boel nog pakken en vertrekken. Kortom weer genoeg voer om nieuwe uitdagingen aan te gaan in de toekomst als de kinderen wat ouder zijn. Maar voor nu vinden Remco en ik dat een camping nog het leukste is voor de kinderen waar ze lekker kunnen ravotten.

Na het afwassen hebben we nog super gezellig geborreld bij onze buurtjes Daniel en Melanie uit Purmerend. Om 12.00 uur op mijn verjaardag geproost! 🎉🎉🎉